Läs vårt program om vad som händer i Strängnäs: PROGRAM_uppdaterat_20200508

På grund av det rådande coronaläget kommer inneaktiviteter att ställas in. För övriga aktiviteter lämnar vi information när vi ser hur läget utvecklas.

FEBRUARI

Tisdag 25 februari kl 19.00-20.30 FÖRELÄSNING:”Flygfri semester – resa med tåg”

Hur bokar man, vart åker man, hur funkar det med barn? Tre strängnäsbor ger oss inspiration och delger sina erfarenheter av hur det är att tågsemestra i Europa.

Arrangör: Klimatinitiativ Strängnäs, Europastudenter för klimatet och Naturskyddsföreningen i samverkan med Studiefrämjandet.

Plats: Djäknehallen (avgiftsfritt)

MARS.            UPPSKJUTET TILL SENARE TILLFÄLLE!

Tisdag 17 mars

FÖRELÄSNING: ”Väder och klimat”

Martin Hedberg, meteorolog och klimatexpert, känd bl a för sin bok ”Extremt väder”, berättar om klimatförändringar, extremt väder och synsätt som kan förändra vår relation med naturen och förbereda oss för framtiden som redan är här.

Arrangeras av Klimatinitiativ Strängnäs, Europastudenter för klimatet och Naturskyddsföreningen i samverkan med Studiefrämjandet.

Onsdag 18 mars   UPPSKJUTET TILL SENARE TILLFÄLLE! MER INFO KOMMER

ÅRSMÖTE för Naturskyddsföreningen, Strängnäskretsen.

Årsmötesförhandlingar enligt stadgarna.

Agneta från Branta Täppans Trädgård, belägen nära Skottvång, berättar och visar bilder på temat ”Ett år i min trädgård”, ger tips om blommor och växter som gynnar bin, insekter och den biologiska mångfalden. Välkomna! (se separat kallelse)

Naturskyddsföreningen bjuder på kaffe/te & smörgås.

Obs! Anmäl att du vill delta

Plats: Café Prinsen, Järnvägsgatan 7, Strängnäs.

Tisdag 31 mars kl 17.30-19.00 UPPSKJUTET

FÖRELÄSNING : Skapa lust och nyfikenhet om hållbart mode.

Mode kan vara både roligt och hållbart på samma gång. Moa Berglund,återbruksdesigner, ger oss fakta kring olika material och textilindustrins miljöpåverkan, men fokus ligger på inspiration, kreativitet och nya sätt att tänka kring de plagg vi redan äger.

Plats: Djäknehallen

APRIL

Söndag 5/4 kl 10-14 UPPSKJUTET TILL HÖSTEN

KLÄDBYTARDAG.

Lämna högst 10 fräscha ungdoms-, dam- eller herrplagg, accessoarer eller skor, få biljetter att byta till dig andra plagg, skor/accessoarer för.

Du kan även lämna in plagg mm på fredag 3/4 kl 16-17 i Studiefrämjandets lokal, Källgatan 3A i Strängnäs.

Genomförs gemensamt av Naturskyddsföreningen, Europastudenter för klimatet och Klimatinitiativ Strängnäs i samverkan med Studiefrämjandet.

Plats: OBS! DJÄKNEHALLEN, Strängnäs.

Lördag 25/4 kl. 10-13 GORSINGELUND

Bland vårblommor och fågelkvitter. Kom och hjälp oss att rensa längs stigar, i krydd- och blomland mm. Ta med dig fika. Naturskyddsföreningen och ornitologerna (SOK) delar på ansvaret för lättare skötsel av området. Vi som träffas håller rekommenderat avstånd

Kom direkt till Gorsingelund. Information: Lars Liljenstolpe 076-367 15 25

Onsdag 29 april kl 18.30-20.00 UPPSKJUTET

FÖRELÄSNING ”Det går att både äta gott och göra gott, samtidigt!”

Det vi äter påverkar inte bara klimatet, utan också exempelvis biologisk mångfald, social hållbarhet och landsbygdsfrågor. Så hur navigerar man i allt detta utan att bli tokig? Karin Lundell, måltidschef i Strängnäs kommun, föreläser om helhetstänk i en sund miljövänlig kost och ger handfasta tips på hur man kan komma igång.

Arrangeras av Klimatinitiativ Strängnäs Europastudenter för klimatet och Naturskyddsföreningen i samverkan med Studiefrämjandet.

MAJ

Söndag 10/5 kl. 10-13 GORSINGELUND

Kom med ut i grönskan bland träd, buskar, örter och fågelsång. Ta med dig fika. Vi hjälps åt med lättare underhåll av området. Ta med egna handskar. Området är stort och vi håller rekommenderat avstånd till varandra.

I samverkan med Strängnäs Ornitologiska Klubb (SOK)

Kom direkt till Gorsingelund vid Annebergsvägen, Strängnäs. Information: Lars Liljenstolpe 076-367 15 25

Söndag 24 maj, kl 11-15 UPPSKJUTET TILL HÖSTEN

ÄVENTYRSDAG vid Ulva Åkers Bergslag (beläget mellan Åkers Styckebruk och Skottvång)

En dag för hela familjen där man kan prova på att paddla kanot, bergsklättring, grottkrypning, fågelskåda i tubkikare, bygga fågelholk, gå en tipspromenad, träffa Mulle, spana på insekter mm. Ta med egen fika och ta gärna med dig korv eller liknande att grilla vid brasan. Samåk gärna med vänner eller grannar.

Samarrangemang Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet, Svenska Turistföreningen och Strängnäs ornitologiska klubb i samverkan med Studiefrämjandet.

JUNI

Fredag 5 juni kl 20.00 ”Naturnatten”

En magisk kväll bland nattfjärilar och fladdermöss. Vi besöker Natura 2000-området Skolmästarhagen, beläget nära väg 920 mellan Strängnäs och Härad. Lysning med lampa lockar fram nattfjärilar till ett tyg där vi får uppleva deras fantastiska mönster och färger. Med hjälp av en detektor kan vi ”höra” fladdermössen flyga runt i omgivningen, alla med sitt egna artspecifika ”knatter”. Kanske sjunger kvällsaktiva fåglar i omgivningen. Ta gärna med dig fika.

Samling vid Skolmästarhagen (bredvid nya solcellsparken) kl 20.00 Information: Olle Svedman 073-035 82 57

Måndag 8 juni kl 17.30

Vandring i nya NATURRESERVATET Åsbyåsen, Fogdö.

Vi gör ett kvällsbesök i kommunens nyaste naturreservat, ev med personal från länsstyrelsen som ciceron. Glöm inte fika. Anmälan och information: Lars Liljenstolpe 076-367 15 25.

JULI

Onsdag 1 juli kl 18.30. EV. UPPSKJUTET TILL ANNAT TILLFÄLLE, MER INFO KOMMER

Besök i Branta Täppans Trädgård

På vårt årsmöte skulle Agneta visat bildspelet ”Ett år i min trädgård” och berättat om sin trädgård. Vi får nu komma på en guidad visning bland perennerna och woodlandväxterna i den unika trädgården, belägen nära Skottvång. Agneta och Larsen har under många år utvecklat sin trädgård och har bl.a ett helt biologiskt avloppssystem, odlar ekologiskt och arbetar med recycling, kompostering och jordbearbetning.

Kaffe /te med hembakt bröd kan köpas för 35 kr, (swish eller kontant betalning.)

Information och ev obligatorisk anmälan gärna via sms, till Lars Liljenstolpe 076-367 15 25 senast 22 juni. Begränsat antal. Ingen samåkning pga rådande läge.

Samling vid Nabbviken, Strängnäs kl 17.30 samt vid Läggesta station kl 18:00.

AUGUSTI

Lördag 8 augusti kl 10-13 GORSINGELUND.

Vi träffas, trivs bland sommarblommor och fåglar och hjälps åt med småsysslor. Ta gärna med fika. Kom till lunden vid Annebergsvägen.

Lördag 15 augusti kl 10-14 MER INFO KOMMER

MÄLARDAGEN vid Västerviken i Strängnäs

Strängnäs föreningliv samlas. Välkomna att besöka Naturskyddsföreningens bord!

Lördag 15 augusti kl. 21 MER INFO KOMMER

FLADDERMUSKVÄLL

Med en detektor som registrerar fladdermössens ljudpulser kan olika arter av fladdermöss särskiljas. Det kan bli en spännande kväll! Information: Ingrid Karlsson 070-308 11 93

Plats: Fältstationen Rördrommen vid Sörfjärden

SEPTEMBER

Lördag 5 september kl 10.00 MER INFO ANG. SVAMPDAGARNA KOMMER

SVAMPUTFLYKT

Följ med ut i svamprika marker i kommunen. Samling på p-platsen vid Multeum för samåkning. Ta med matsäck.

Information: Strängnäs svampklubb/ Lars-Olof Persson 070-532 58 70

Söndag 6 september kl 09.00-15.00 SVAMPDAG på Fältstationen

Strängnäs svampklubb hjälper dig att artbestämma både ätliga och icke ätliga svampar. Ta med svampar du vill fråga om.

Information:Strängnäs svampklubb/Lars-Olof Persson 070-532 58 70

Plats: Fältstationen Rördrommen

Måndag 7/9 kl 9-16 SVAMPUTSTÄLLNING på Multeum. Ta gärna med egna svampar.

Information: Strängnäs svampklubb/ Lars-Olof Persson 070-532 58 70

Söndag 20 september Svampdag ute i markerna

Vi plockar och lär oss om svamp med Lars Ekqvist. Medtag svampkorg och fika.

Samarrangemang: Strängnäs svampklubb och Hemträdgårdsföreningen i samverkan med Studiefrämjandet. Information: Lars-Olof Persson, 070-532 58 70

Plats: samling kl 10.00 på parkeringen vid Roggeborgen Strängnäs för samåkning

Lördag 26/9 kl 10-13 GORSINGELUND.

Hösten närmar sig i lunden. Vi hjälps åt med höstarbetet. Ta med dej fika. Kom direkt till Gorsingelund

OKTOBER

1. 40 MILJÖVÄNLIGA VECKAN MER INFO KOMMER

Årets tema: ”Ta vara på det du har” Vi vill inspirera till att konsumera mindre och mer hållbart. Att se värdet i våra saker och få dem att leva ett varv till.

3/10 Ev Klädbytardag

För mer information, se vår webbsida och facebooksida.

NOVEMBER

MER INFO KOMMER

Torsdag 19/11 kl. 18.30 NATURFILM på Multeum. Ingemar Lind ger oss åter igen en härlig bild- och fi lmkväll om fjällets natur.

Entre’avgift 100 kr (biljetter kommer att fi nnas att köpa på Multeum.)

Se mer information på vår hemsida och facebooksida samt på Multeums hemsida.

I samverkan med Strängnäs Ornitologiska Klubb, Studiefrämjandet och Kulturhuset Multeum.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

INFORMATION

Gorsingelund är en lövskogslund vid Annebergsvägen i Strängnäs. Området ägs av kommunen och tas gemensamt om hand av Naturskyddsföreningen och Strängnäs Ornitologiska Klubb.

Ugglans träd” är vår samlingsplats vid Nabbviken, nära korsningen Tullgatan/ Fridhemsvägen i Strängnäs.

Fältstationen Rördrommen som ligger vid Sörfjärden är ett samarbetsprojekt för Naturskyddsföreningarna i Strängnäs och Eskilstuna, Ornitologiska klubbarna i Strängnäs och Eskilstuna samt Eskilstuna Biodlareförening. Alla helgdagar mars- oktober är Fältstationen öppen för besökare mellan kl 9-15.

Se www.rordrommen.nu

Alla våra aktiviteter är avgiftsfria om inte annat anges.

Med reservation för ev. ändringar i programmet!

Mer info om våra aktiviteter kommer löpande att finnas på vår hemsida https://strangnas.naturskyddsforeningen.se

Ni hittar oss även på Facebook: Naturskyddsföreningen Strängnäs

Vi samarbetar med Fältstationen Rördrommen samt Strängnäs Ornitologiska klubb

Välj Strängnäs-el

• ett bra val för miljön.
  • Kryssa för Naturskyddsföreningen vid Ditt val.
  • Då får vår förening en liten slant!