Floravandring i Rördrommens omgivningar

Du hittar mer info om programmet för Rördrommen under 2024 på deras hemsida:

Vi gör en kort vandring och betraktar floran i Fältstationen Rördrommens omgivningar. Perspektivet är ekosystemet, dess relativt snabba förändringar, och den i sammanhanget långsamma men ständigt pågående evolutionen. Vi tittar på vegetationen med dess arter i olika växtsamhällen: Arter som för närvarande har stor påverkan i området, invasiva arter samt rödlistade arter. Vandringen kommer också att ge några inblickar i: Växternas ursprung, växternas celler, fotosyntesens avgörande betydelse för ekosystemet samt insekters pollinering av blommor.

Samling: Fältstationen Rördrommen

Tid:          2024-07-07, kl 10:00 – 12:00

Guide:     Håkan Gustafson

Fältstationen Rördrommen har tillkommit genom ett samarbete mellan naturskyddsföreningarna och de ornitologiska föreningarna i Eskilstuna och Strängnäs. Sedan 2002 ingår också Eskilstuna Biodlareförening i samarbetet.